Peruskoulu
Lukemisen tukeminen
Lukemisen ja kirjoittamisen tukeminen
ILOssa pohdittiin monin eri tavoin, miten lukemiseen voisi innostaa, kannustaa ja rohkaista, ja osallistujat laativat monenlaisia harjoituksia ja työtapoja, kokeilivat niitä ryhmissään ja kehittelivät työtapoja edelleen. Näissä harjoituksissa korostuvat muun muassa pelillisyys, leikillisyys ja moniaistisuus. Tekstejä tehdään ymmärrettävämmäksi ”paloittelemalla” niitä, kirjaimellisestikin. Lukija aktivoidaan pohtimaan, tuottamaan ja kuvittelemaan tekstin rinnalla.
Alkuun satukaavalla
Toteuttaja: Sanna-Mari Ollgren
Itsenäiset sanelut iPadeilla
Toteuttaja: Sanna-Mari Ollgren
Kuvista tukea sanottavan laajentamiseen
Toteuttaja: Hanna Kurki-Aittomaa
LUKIO: Popplet lukemista syventämään
Toteuttaja: Päivi Artikainen
Minuuttilukeminen
Toteuttaja: Eeva Mäki
Tavuista rallitahtiin
Toteuttaja: Tarja Turpeinen
Tavujen kirjoittaminen eri väreillä
Toteuttaja: Sanna-Mari Ollgren
Tiivistelmä etsimällä lappuja ala- ja yläkoulun äidinkielessä
Toteuttaja: Tuula Friman
Vaahteramäen Eemeliä S2-oppilaille
Toteuttaja: Tarja Turpeinen