Peruskoulu
Kirjoittamisen tukeminen
Kirjoittamisen ja lukemisen tukeminen
Kirjoittamisen ohjaaminen vaatii opettajalta niin ryhmän tuntemusta kuin jämäkkää ymmärrystä siitä, kuinka voi rakentaa oppilaille merkityksellisiä kirjoitustilanteita. Siksi kirjoittamista ei voi eikä kannatakaan yrittää opettaa vain yhdellä tapaa. Kirjoittamisen opettaja ohjaa niin oppilaan ajattelua, kielenkäytön taitoja kuin ryhmääkin kirjoittamisen ympäristönä. Kirjoittaja tarvitsee ensinnäkin ideointikykyä, luovuutta ja ilmaisurohkeutta. Sen lisäksi hän tarvitsee monenlaisia kielellisiä resursseja, ymmärrystä tekstilajeista ja niiden tavoitteista, mentoritekstejä kirjoittamisen virikkeeksi sekä kirjoitetun kielen tuottamisen taitoja. Ryhmästä kirjoittaja taas saa tuekseen lukijoiden yhteisön, työskentelyään tukevaa palautetta sekä tuntumaa siitä, kuinka kirjoittamalla vaikutetaan ympäröivään maailmaan.
Tälle sivulle on koottu ILOn osallistujien suunnitelmia kirjoittamisen tukemiseen.
Alkuun satukaavalla
Toteuttaja: Sanna-Mari Ollgren
Itsenäiset sanelut iPadeilla
Toteuttaja: Sanna-Mari Ollgren
Kuvista tukea sanottavan laajentamiseen
Toteuttaja: Hanna Kurki-Aittomaa
LUKIO: Popplet lukemista syventämään
Toteuttaja: Päivi Artikainen
Minuuttilukeminen
Toteuttaja: Eeva Mäki
Tavuista rallitahtiin
Toteuttaja: Tarja Turpeinen
Tavujen kirjoittaminen eri väreillä
Toteuttaja: Sanna-Mari Ollgren
Tiivistelmä etsimällä lappuja ala- ja yläkoulun äidinkielessä
Toteuttaja: Tuula Friman
Vaahteramäen Eemeliä S2-oppilaille
Toteuttaja: Tarja Turpeinen